Crowdfunding – áno, alebo nie? A čo to vlastne je?

Najčastejším problémom začínajúcich podnikateľov býva, že možno majú skvelý podnikateľský nápad, no nie vždy dostatok finančných prostriedkov. Práve v takýchto prípadoch je možno riešením crowdfunding, kde sa vám cez špeciálnu platformu môžu na váš nápad vyzbierať individuálni prispievatelia alebo firmy. Je to však naozaj také jednoduché, ako sa zdá?

Crowdfunding – áno, alebo nie? A čo to vlastne je?
(zdroj: unsplash.com)

Na oplátku váš produkt

Pri pojme crowdfunding možno niekde nájdete definíciu, že ide o kolektívne financovanie. V najpopulárnejšej odmenovej forme ide vlastne o určitú podobu predpredaja, kde vám ľudia cez plarformu pošlú peniaze a keď sa vyzbiera cieľová suma, vy im pošlete sľúbené odmeny (produkty, služby, doplnky k nim). Crowdfundingová kampaň trvá obvykle niekoľko desiatok dní a ak sa nepodarí žiadanú sumu vyzbierať, peniaze sa vrátia prispievateľom. Ide síce určitým spôsobom o princíp všetko alebo nič, ale crowdfundingové platformy si obvykle berú provízie, takže vám vrátia sumu zníženú o províziu.

Darujte lístky na koncert – alebo akcie

Dôležité je vymyslieť, akú odmenu svojim prispievateľom poskytnete. Ak napríklad zbierate na vydanie CD hudobnej kapely, okrem samotného CD môžete ako odmenu ponúknuť aj lístky na koncert spojený s krstom alebo súkromný koncert na firemnom večierku. U nás je najviac zaužívaný práve tento typ crowdfundingu, ale existuje aj niekoľko ďalších. Ide napríklad o darcovský crowdfunding, ktorý sa využíva na charitatívne účely. Poznáme aj investičný crowdfunfing, alebo skôr crowdinvesting, ktorý je skôr pre zabehané firmy poskytujúce za príspevok podiel na zisku alebo podiel vo firme. Zaujímavý je pôžičkový crowdfunding, kde viacero drobných investorov poskytuje malé pôžičky.

Pre a proti

Medzi výhody crowdfundingu určite patrí to, že si prostredníctvom neho môžete otestovať záujem na trhu bez rizika zlyhania tohto biznisu. Dostane vašu značku do povedomia a zabezpečí priamu distribúciu produktu od autora k ľuďom. Crowdfunding má však aj svoje nevýhody. Ak sa vám nepodarí vyzbierať celá suma, ktorú potrebujete, musíte zháňať na dofinancovanie iné zdroje. Predchádza mu tiež náročná príprava, pri ktorej potrebujete dobré obchodnícke a mediálne skúsenosti. Musíte tiež dobre vyhodnotiť náklady na odmeny, pretože ak ich podhodnotíte, riskujete, že odmeny nevyrobíte a nedodáte ich prispievateľom. Niekedy je nevýhodou aj komplikované účtovníctvo kampane, ktoré nasleduje po jej ukončení.

www.KuponyZdarma.sk

Nakupujte lacnejšie!