27. novembra 2021

Časté chyby v UX, ktoré robia neskúsení dizajnéri

Je načase pohnúť sa ďalej – už vieme aký je rozdiel medzi UX (užívateľská skúsenosť) a UI (užívateľské rozhranie). Túto tému a nedorozumenia, ktoré medzi dvomi dizajnérskymi úlohami vládnu – máme už vyriešené. Poďme si prebrať, aké najčastejšie chyby môže urobiť návrhár, ktorý vyrába webstránku s ohľadom na UX (užívateľskú skúsenosť).

Časté chyby v UX, ktoré robia neskúsení dizajnéri
Časté chyby v UX, ktoré robia neskúsení dizajnéri (zdroj: unsplash.com)

Vyrábanie projektu pre seba

Dobrý dizajnér sa vie odosobniť a je mu jasné, že má iný vkus a iné preferencie ako väčšina užívateľov. Ostatne, dizajnér má výtvarné cítenie, je skúsený užívateľ, vie čo kde hľadať – a to ho neospravedlňuje, aby prehliadal potreby nešikovných ľudí, ktorí sa nechajú odradiť už po pár okamihoch, ak sa nedokážu na stráne intuitívne pohybovať a nenájdu veci, tam kde ich očakávajú. Častou chybou v UX je vyrábanie obsahu pre vyhľadávacie roboty a nie pre ľudí – stránka môže byť pretechnizovaná, mať skvelé parametre na papieri, ale byť odľudštená.

Úloha pre jedného

Existujú práce – napríklad pri programovaní, alebo navrhovaní elektroniky, kde dizajnér potrebuje byť sám, a tímová práca ho vyrušuje. Pri UX je to opačne – dobrý návrh je vždy prácou viacerých. Alebo aspoň musíte brať na vedomie názory iných, odborníkov aj laikov. Pretože užívateľská skúsenosť pokrýva viac smerov výroby v IT.

Puntičárske nasledovanie zadania

Ak sa držíte na sto percent pokynov zadávateľa, nedopadne to dobre. Výroba webu je tvorivý proces, vy ako profesionál ešte úplne netušíte, ako bude vyzerať na konci. A zadávateľ – obvykle nejaký podnikateľ alebo manažér – to vie ešte menej. Samozrejme, šéf musí byť konkrétny a vyjsť von s bodmi, od ktorých sa dizajnér odpichuje. Ale otrocké pridŕžanie sa nejasnej myšlienky vás brzdí – veľa vecí si musíte odkomunikovať a obe strany občas musia upraviť svoju predstavu o projekte.

Zasypanie užívateľa obsahom

Do výsledku nepotrebujete pretaviť všetko čo vás napadne. Niekedy je to kruté, ale skvelé nápady musíte nemilosrdne odrezať a hodiť ich do koša. Zaplavovanie užívateľa obsahom a funkciami spôsobí stratu ľahkosti a elegancie vašej webstránky. Príliš veľa featúr je častá chyba rôznych webov alebo aplikácií – užívateľ predsa väčšinou prichádza kvôli jednej veci. Ak ho zaspamujete reklamnými sloganmi o funkciách, ktoré nepotrebuje, bude užívateľ len zbytočne zmätený. Nemusíte naskakovať na každý vlak a mať na webe každú novinku.

Estetika nad funkčnosťou

Niekedy to preženiete a užívateľov pre zmenu podceníte. Alebo popustíte uzdu príliš svojej kreativite. Funkcia je naozaj na prvom mieste, estetika musí byť vždy, ale estetika sa ukrýva aj v jednoduchej funkčnosti. Jednoduchá navigácia má vždy prednosť pred grafikou a elementami. Samozrejme, bez lákavej výtvarnej stránky sa väčšinou nepohnete (ak niečo predávate). UX je skrátka vyvážený mix rôznych postupov.

www.KuponyZdarma.sk

Nakupujte lacnejšie!